Slapen

Hoeveel slaap heeft je kind nodig? Dat is per kind verschillend. Het ene kind heeft meer slaap nodig dan het andere. Jouw kindje slaapt misschien wel meer of minder dan een ander kind van dezelfde leeftijd. Dat is niet erg. Ieder kind heeft een eigen slaappatroon.

Gemiddeld slapen kinderen tussen de drie en zes jaar 10-12 uur per etmaal. Een kleuter gaat gewoonlijk tussen 19.00-20.00 uur naar bed en wordt ook tussen 06.00 – 8.00 uur in de ochtend wakker. Het verschilt per kind of hij/zij nog een middagdutje doet. Sommige kinderen doen tot hun derde een middagslaapje, andere kinderen tot hun vijfde jaar. De dutjes worden wel geleidelijk korter.

Laat je kindje op een veilige en fijne plaats slapen. Zo zorg je ervoor dat je kind goed slaapt (en jij dus ook).
Maak van het ‘naar bed gaan’ een vast ritueel. Dat geeft vertrouwen en structuur. Je kunt bijvoorbeeld:

  • Een boekje voorlezen.
  • Je kindje instoppen.
  • Het nachtlampje aandoen.
  • Je kindje een knuffel geven.
  • Je kindje een kus geven.

Heb je een peuter die niet wil slapen? Kijk dan eens op de website van het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG).

Leuke voorleesboekjes voor kinderen voor het slapen gaan:

  • Naar bed - Kemp; Casterman (vanaf 2 jaar).
  • De kleine prinses gaat naar bed - T. Ross; Altamira (vanaf 2 jaar).
  • Welterusten kleine beer - M. Waddel; Lemniscaat (vanaf 3 jaar).
  • Kleine Thomas of Nee ik wil niet slapen - B.Galama; Kosmos Z&K Uitgevers (voor peuters).
  • Er ligt een krokodil onder mijn bed - Ingrid en Dieter Schubert; Lemniscaat (vanaf 4 jaar).