Gezond eten

Energie wordt uit voedingstoffen gehaald, dus gezond eten is belangrijk. Je zult misschien ook wat vaker honger hebben, maar ga niet direct voor twee personen eten!

Lijnen is tijdens de zwangerschap niet verstandig. Je wilt namelijk wel alle nodige voedingstoffen binnen krijgen. Voedingsstoffen die belangrijk zijn voor de groei van jouw kindje. Het is heel normaal dat je aankomt. Als je het idee hebt dat je te veel aankomt, bespreek dat dan met je verloskundige of gynaecoloog.

Maar wat is gezond eten?

Begin bijvoorbeeld met het eten van fruit. De vitamine C die hierin zit, zorgt dat je lichaam ijzer goed kan opnemen. IJzer in je lichaam klinkt misschien raar, maar is belangrijk voor bijvoorbeeld de zuurstoftoevoer naar organen en voor je afweersysteem.

Laat de (half)rauwe producten staan. De bacterie die hierin zit, veroorzaakt namelijk voedselvergiftiging. Als je niet zwanger en gezond bent, kan het geen kwaad. Maar met een baby in ontwikkeling kan het wel schadelijk zijn. Bij (half)rauwe producten kun je denken aan rood vlees, zoals filet american, tartaar, rosbief, carpaccio enz. Maar ook rauwe vis, niet doorbakken kip of varkensvlees vallen hieronder.

Ook onderstaande producten moet je (vaker) laten staan:

  • Drop.
  • Leverpastei (niet meer dan 15 a 20 gram per dag).
  • Zoutproducten, zoals rookvlees en ham. (veel zout verhoogt de bloeddruk)
  • Alcohol, sigaretten en drugs. (altijd laten staan als je zwanger bent)
  • Producten met rauwe melk. Dit zit veel in verse kazen zoals brie, camembert enz.
  • Cafeïneproducten zoals koffie.
  • Voorverpakte vis. Hier kan een bacterie inzitten.

Je verloskundige kan je ook vertellen wat je wel en niet kunt eten. Op de website van het voedingscentrum vind je meer informatie over gezonde voeding tijdens je zwangerschap.

Gebruik je medicijnen? Vraag aan je huisarts of apotheker of je deze tijdens de zwangerschap kunt blijven gebruiken!

Op deze website kun je meer informatie lezen over medicijngebruik tijdens je zwangerschap.